Hvorfor luthersk?

Lidt refleksioner vedr. mit personlige lutherske ståsted. Jeg er lutheraner, for jeg mener, det er det tætteste man kommer på bibelsk kristentro – og det er det sundeste for troen.

Lidt tanker omkring hvorfor jeg er lutheraner.

Der er mange forskellige årsager til, at man ender i diverse kirker. Mange kommer i bestemte kirker, fordi der er de opvokset. Andre, fordi de blev gift med en, der kom derfra. Så er der andre, som vælger en menighed, fordi der blev man favnet bedst og taget rigtig godt imod. For mit eget vedkommende spiller ovenstående årsager givetvis en hel del ind, men umiddelbar er det først og fremmest pga læren, at jeg er med i en luthersk kirke.

Jeg betragter andre kristne, fra ikke-lutherske kirker, som brødre og søstre. Jeg har et trosfællesskab med dem – og vil også meget gerne lade mig udfordre og inspirere af dem. Men når alt det er sagt, så er jeg stadigvæk lutheraner, fordi jeg mener, at den lutherske tro er den, der kommer tættest den bibelske.

Der er dog også ting ved den lutherske tro, som jeg ikke er særlig vild med – fx det, overhovedet at kalde mig lutheraner. Jeg vil meget hellere bare kalde mig evangelisk kristen, bibeltro kristen, eller noget i den stil. Men det handler mest om, at jeg ikke ønsker at fremhæve manden Luther – Han var ikke nogen apostel – og læremæssigt har han sagt ting, jeg ikke er enig i.

Alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds med at være en del af en luthersk menighed.