Regeringen ønsker at homoseksuelle skal kunne vies i kirken

Et indlæg vedrørende regeringens ønske om at indføre mulighed for vielse af homoseksuelle par i folkekirken.

Se fx det her indslag: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2011/11/22/175152.htm

Lad mig sige det med det samme: Jeg har intet imod homoseksuelle mennesker overhovedet! Jeg tror heller ikke, at de er mindre eller større syndere end andre mennesker. Så min modstand mod den nye åbning, som regeringen kæmper for, handler ikke om hetz mod en bestemt gruppe mennesker en en bestemt seksuel orientering. Det jeg reagerer imod er:

1. Man ønsker at ligestille hetero- og homoseksuelle parforhold! Det kan man ikke. Rent teologisk så er et ægteskab ml. mand og kvinde den eneste acceptable samværsform når vi taler om fundamentet for en kristen familie. Naturligvis kan der eksistere kærlighed og dybe føleleser i et homoseksuelt parforhold – men kristeligt set kan man ikke tale om et ægteskab.
  2. At man velsigner noget, som bibelen kalder synd. Kirkeministeren, biskopper og præster kan glæde sig over, at homoseksuelle kan få lov til at blive viet i kirken – men det ændrer ikke ved det faktum, at bibelen kalder sådanne parforhold for syndige parforhold.

Hvad mener jeg konkret med, at homoseksuelle parforhold er syndige parforhold? Jeg mener for det første ikke, at bøsser og lesbiske nødvendigvis synder mere end heteroseksuelle mennesker. Jeg mener heller ikke, at man ikke kan synde i et heteroseksuelt ægteskab. Men det er selve parforholdet, som strider imod bibelens lære – det gør det heteroseksuelle forhold ikke. Altså, når man lever i et homoseksuelt forhold, så vælger man bevidst at leve i noget, som bibelen kalder synd. Det gør man ikke i et heteroseksuelt forhold – men her kommer man til at synde. Altså, der er forskel på at synde, og så underlægge sig synden. Og det er det her sidste, som kirkeministeren lægger op til, at man gør – ligesom det store flertal af biskopperne har opfordret til ved deres velsignelse af registererde homoseksuelle parforhold.

Hvad skal vi så stille op med i forhold til det her? Hvordan skal vi reagere som troende menensker, når Guds ord bliver således negliceret i den kirke, som vi tilhører?

En kort gennemgang af hvad forslaget går ud på, og hvorfor det kommer nu – og hvilken mulig indflydelse det vil få på fremtidens danske folkekirke.

Himmelblå