Præstens blog

onsdag den 20. april 2011

Skærtorsdag

Skær er det gl. nordiske ord for ren. Og det spiller på, at det var denne dag, at Jesus vaskede sine disciples fødder. På engelsk hedder dagen bl.a. Maundy Thursday. Maundy kommer af det latinske mandatum, som er det første ord i Johs 13,34 i den autoriserede katolske bibel Vulgata. På dansk lyder verset: "Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden." Her er det altså det nye bud, budet om kærligheden, som kendetegner dagen. Og endelig fejrer vi også skærtorsdag pga., at det var på denne dag, at nadveren blev indstiftet.

Det, denne dag skal minde os om, er at Jesus, vores herre og mester, kom som vores tjener. Og ligesom han ydmygede sig og blev som en træl (det var trællens opgave at vaske gæsternes fødder), således skal vi ydmyge os, og være som tjenere for hinanden. Derfor skal vi naturligvis elske hinanden, og lade det være det, der kendetegner vores fællesskab i hjemmet, kirken, kernegruppen osv.

Jesu ypperste tjeneste for os var, at han gav sit liv for os, for at vi aldrig skal rammes af syndefaldets konsekvens. Det er frugten af denne tjeneste vi spiser og drikker, når vi er til alters. Vi spiser det offer, som han bragte i vores sted. Og vi drikker det blod, som er en renselse for al synd og uretfærdighed.

Glædelig skærtorsdag!

[mere]

No comments

onsdag den 13. april 2011

Inden gudstjenesterne... (påske 2011)

Snart går vi ind i den stille uge. Men først skal vil lige byde kongen velkommen på palmesøndag. Det er underligt med palmesøndag. Der sker en hel del paradoskale ting. Jesus blir hædret, men ikke af eliten! Hans ridedyr er et arbejdsæsel, og ikke en stolt hingst. Jesus ønsker ikke verdslig magt, men folket ønsker at krone ham! Endelig, så ved han udmærket hvad der venter ham skærtorsdag og langfredag. Han ved, at han vil blive fristet, angst, svigtet og forladt. Han ved, at han skal pines, dø og gå fortabt. Alligevel... er han sagtmodig - han er ydmyg... og stille. I Es 53 står der en bemærkelsesværdig ting: "Han blev plaget og mishandlet, men han åbnede ikke sin mund; som et lam, der føres til slagtning, som et får, der er stumt, mens det klippes, åbnede han ikke sin mund." Jeg har set en hel del halvvoskne lam blive både klippet og slagtet. Jeg har aldrig tænkt over, at de skulle være stille mens det sker. Måske, når de bliver klippet. Men de bræger da på livet løs, når de skal til at slagtes. Men Es 53 handler ikke om får! Det handler om Jesus. Og det handler om, at han er fuldstændig anderledes end de almindelige offerdyr! Han er ikke som de almindelige påskelam! Nej, han er stille, når han føres til slagtning! Han lader dem korsfæste sig. Det danske ord påske, kommer af det hebraiske Pesach, som betyder 'forbigang' - eller 'passover', som englænderne kalder det. Det spiller naturligvis på den begivenhed, som skete i forbindelse med den tiende plage i Egypten. Faroao havde fået at vide, at hvis han ikke ville lade Israels folk gå, så ville Gud lade denne grufulde plage kommer over Egypten. Han ville lade dødsengelen komme, og tage hvert eneste førstefødt drengebarn i hele landet. Dog ville Israels børn gå fri, hvis de lod slagte et påskelam, og smøre blodet fra lammet på dørstolperne til deres hus. Når de var dækket af blodet, ville dødsengelen gå forbi (pesach) - for døden havde allerede ramt dette hus. Hele menneskeheden er ramt af en lignende plage. En dag kommer dommedag over os alle sammen. Og da er det som om, at dødsengelen igen går rundt og kræver sine. Men også vi har et påskelam: Jesus Kristus! Han gik i døden i stedet for os. Og når vi er dækket af hans blod, så går vi fri af dommen. Dommen går forbi os (pesach). Jesus var dog ikke BLOT et offer! Han er også en sejrsherre. Esajas siger om ham: "Derfor giver jeg ham del med de store, med de mægtige deler han bytte...". Sl 22, som også handler om Jesu kors, har en lignende afslutning. Og vi ved i dag konkret hvad det betyder. JESUS OPSTOD!!! Jesus lever, og graven brast! Han ikke bare sonede vores skyld. Han bankede døden, så den ikke længere har noget magt, hverken over ham, eller os, der vil tage imod hans gave i tro. Glædelig, glædelig påske! Kristus er opstanden! Ja, sandelig, han er opstanden!

[mere]

No comments

onsdag den 23. marts 2011

Inden gudstjenesten... (3. s. i fasten '11)

 

Fyld dig med Gud!

Kommende søndags gudstjeneste, er en gudstjeneste, som har været i støbeskeen i ret lang tid. Den er planlagt ned i detaljer i samartbejde med konfirmanderne. De har været ind over enkelte sangvalg, tema, prædiken, form etc. Så det bliver rigtig spændende :)

Teksterne til søndagen (som du kan læse her) handler alle sammen om noget, som vi kristne skal holde os fra. Konfirmanderne blev hurtigt enige om, at det handler bl.a. om ondskab. At ondskab virkelig er en helt reel virkelighed i vores verden, og at der hele tiden er en kamp i den åndelige verden. Men fokus for den kristne skal da ikke være på ondskaben; men på det modsatte. Derfor blev temaet: Fyld dig med Gud! Altså, underforstået, i stedet for at lade ondskaben besætte, friste og forføre os, så ønsker vi at lade Gud fylde os. Vores bøn er, at vi i hverdagen også må tænke sådan - at Gud må fylde os i alt, vi foretager os.

René Vester, en kristen blogger, har fundet frem til nogle videoer, som bl.a. viser hvor nemt, usynligt og forførende den onde kan vinde indpas i den helt almindelige hverdag. Du kan læse indlægget og se videoerne ved at klikke her.

Det er alt for unuanceret og simpelt at sige, at vi mennesker er en beholder. Men det er en lille del af, hvad vi er. En beholder, som enten ikke er fyldt af Gud - eller er fyldt af ham. Og når vi ikke er fyldt af Gud, kan vi heller ikke tro og følge i Jesu fodspor. Men når vi er fyldt af ham får vi kraft til at leve det liv, han har sat os til at leve.

Den sidste gudstjeneste vi fejrede i menigheden, handlede også om denne kamp. Men da var fokus mere på den indre kamp, imellem gl. og ny Adam. På søndag bliver fokus på den ydre kamp.

[mere]

No comments

tirsdag den 22. februar 2011

Inden gudstjenesten



Kurt Larsen kommer for at undervise os i vækkelser. Vi skal se på tidligere tiders vækkelser, men vigtigst af alt, vi skal finde ud af hvad vækkelse er - og hvordan vi skaber gode rammer for en vækkelse i vores menighed.

Kom med åbent sind og masser af nysgerrighed.
Der bliver rig mulighed for at diskutere, spørge, kommentere etc.

Kurt vil holde to oplæg à ca 25 min - og efter hvert oplæg er der fri mikrofon.

[mere]

No comments

tirsdag den 8. februar 2011

Inden gudstjenesten



I den russisk ortodokse kirke, nøjes man ikke at prædike i kirken om forklarelsen på bjerget - til én enkelt gudstjeneste.  Nej, man laver en folkefest ud af det. Man kan kalde festen for "forklarelsesfesten" eller "æblefesten".

[mere]

No comments

Displaying results ###SPAN_BEGIN###%s to %s out of ###SPAN_BEGIN###%s